Isnin, 27 Julai 2009

When You Believe

Hari ni sememangnya satu hari yang membawa dugaan besar kepada aku di sini. Dugaan demi dugaan menimpa diri ini. Nak tahu kenapa? Orang-orang di tempat kerja mengatakan aku telah berhenti kerja. Tetapi aku tidak faham, apa situasi aku sekarang di tempat kerja. Notis pemberhentian tidak pernah dihantarkan kepada aku, yang aku tahu, gaji aku tidak dikelurkan selama 2 bulan. Tapi aku menerimanya dengan sepenuh hati sebab sememangnya itu adalah salah aku sendiri. Duduk berseorangan di dalam bilik aku, semamangnya menenangkan hati ini. Ketika aku sibuk melayari You Tube aku dengan tidak sengaja membuka video lagu When You Believe nyanyian Mariah Carey dan Whitney Houston. Apabila aku mendengar dan menghayati liriknya, aku sedar bahawa sekiranya kita percaya kepada Dia dan sentiasa berdoa memohon petunjuknya, maka Dia akan menunjukkan keajaiban kepada umat-umat yang mempercayaiNya. Setiap dugaan, ujian dan rintangan yang aku lalui sebab Dia yang tentukan. Dia menguji sejauh mana akumasih mampu bertahan pada iman ku dan terus mempercayaiNya.

Many nights we've prayed
With no proof anyone could hear
In our hearts a hopefull song
We barely understood

Now we are not afraid
Although we know there's much to fear
We were moving mountains long
Before we knew we could


There can be miracles, when you believe
Though hope is frail, it's hard to kill
Who knows what miracles you can achieve
When you believe, somehow you will
You will when you believe


In this time of fear
When prayers so often prove(s) in vain
Hope seems like the summer birds
Too swiftly flown away

Yet now I'm standing here
My heart's so full I can't explain
Seeking faith and speaking words
I never thought I'd say

There can be miracles, when you believe
Though hope is frail, it's hard to kill
Who knows what miracles you can achieve
When you believe, somehow you will
You will when you believe


They don't (always happen) when you ask
And it's easy to give in to your fears
But when you're blinded by your pain
Can't see your way straight throught the rain
(A small but )still resilient voice
Says (hope is very near)

There can be miracles
(Miracles)
When you believe
(Lord, when you believe)
Though hope is frail
It's hard to kill
Who knows what miracles,you can achieve
When you believe, somehow you will
somehow you will
You will when you believe

You will when you
You will when you believe
Just believe...in your heart
Just believe
You will when you believe

Untuk itu, aku menanamkan semangat baru mulai hari ini yang aku akan terus tabah menghadapi segalanya. Hari ini 27 Julai 2009 akan menjadi hari baru dalam hidup aku. Aku akan terus berjuang dalam hidup, sebab aku percaya di dalam diri aku masih memiliki kekuatan untuk terus berjaya. Aku bukan manusia yang mudah mengalah, aku manusia yang penuh dengan cita-cita, dan aku manusia yang senantiasa ingin berjaya dalam apa juga perkara yang aku lakukan. Aku percaya segala masalah walaupun sebesar mana pun sekiranya kita mampu berfikir dengan matang dan waras, sudah pasti kita akan jumpa jalan penyelesaian. Namun jangan lupa bahawa ada yang lebih hebat daripada kita, iaitu Tuhan yang Maha Mengetahui. Walauapapun kita perlu kembali kepada Dia, berdoa dan terus berdoa untuk menerima petunjukNya. Dia akan terus membimbing dan memberkati kita apabila kita memintanya tanpa henti dan penuh keikhlasan.

“Pada suatu kali banyak orang berduyun-duyun mengikuti Yesus dalam perjalanan-Nya. Sambil berpaling Ia berkata kepada mereka: "Jikalau seorang datang kepada-Ku dan ia tidak membenci bapanya, ibunya, isterinya, anak-anaknya, saudara-saudaranya laki-laki atau perempuan, bahkan nyawanya sendiri, ia tidak dapat menjadi murid-Ku. Barangsiapa tidak memikul salibnya dan mengikut Aku, ia tidak dapat menjadi murid-Ku. Sebab siapakah di antara kamu yang kalau mau mendirikan sebuah menara tidak duduk dahulu membuat anggaran biayanya, kalau-kalau cukup uangnya untuk menyelesaikan pekerjaan itu? Supaya jikalau ia sudah meletakkan dasarnya dan tidak dapat menyelesaikannya,jangan-jangan semua orang yang melihatnya, mengejek dia, sambil berkata: Orang itu mulai mendirikan, tetapi ia tidak sanggup menyelesaikannya. Atau, raja manakah yang kalau mau pergi berperang melawan raja lain tidak duduk dahulu untuk mempertimbangkan, apakah dengan sepuluh ribu orang ia sanggup menghadapi lawan yang mendatanginya dengan dua puluh ribu orang? Jikalau tidak, ia akan mengirim utusan selama musuh itu masih jauh untuk menanyakan syarat-syarat perdamaian. Demikian pulalah tiap-tiap orang di antara kamu, yang tidak melepaskan dirinya dari segala miliknya, tidak dapat menjadi murid-Ku” (Luk 14:25-33)

“Lakukanlah segala sesuatu dengan tidak bersungut-sungut dan berbantah-bantahan, supaya kamu tiada beraib dan tiada bernoda, sebagai anak-anak Allah yang tidak bercela di tengah-tengah angkatan yang bengkok hatinya dan yang sesat ini, sehingga kamu bercahaya di antara mereka seperti bintang-bintang di dunia, sambil berpegang pada firman kehidupan” (Flp 2:14-16a)

“Sesungguhnya, aku percaya akan melihat kebaikan TUHAN di negeri orang-orang yang hidup! Nantikanlah TUHAN! Kuatkanlah dan teguhkanlah hatimu! Ya, nantikanlah TUHAN!” (Mzm 27:13-14)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan